Tuesday, November 2, 2010

AEDIIRISED

       IIRIS-Vikerkaarelill


Taimeperekond on nime saanud õite kirevusest Sõna Iris tähendab kreeka keeles vikerkaart.Iiris on olnud populaarne juba ammustel aegadel,sest nende õisi on kujutatud Prantsusmaa ja Inglismaa kuningate vappide ning Euroopa ja Aasia linnade embleemidel.
.Aediiris on tugeva roomava risoomiga rohttaim.Risoomist arenevad kahesugused pungad.-vegetatiivsetest arenevad uued mitmeaastased risoomid,generatiivsetest õiepungad.Risoomist lähtuva d ka lehed,mis on mõõkjad,tumerohelised tipust teravnenud.
Aediiriste õievärvusse ja õitel paiknevate laikude iseloomustamuseks kasutatakse rahvusvahelisi termineid
self-üheväevilised
bicolor-kahevärvilised,ül.ja al.õiekatete värvus on erinev
bitone-kahetoonilised on ühte värvi kuid alumistel on intensiivsem toon
 amoena-ül.õiekattelehed on puhasvalged,al.teist värvi
 neglecta-ül.õiekattelehed on helesinised ,al tumesinised
variegata-ül õiekattelehed on kollased,al.punased
plicata-al.õiekattelehtede keskel on valge laik
luminata.al.õiekattelehtede keskel olev laik on ääristatud heleda randiga
AJALOOST
Üks esimesi aediiriste kasvatajaid oli De Bure,kes aretas neid 1830 aastatel,inglise aretaja Barr andis 1880 a välja oma esimese iiriste kataloogi.
Ferdinand Cayeuxi aretas prantsusmaal iiriseid ja sellest on välja kasvand praeguseni tegutsev Cayeux .Ferdinandi kuulus Ma Mie ,mis aretati1906 on nüüd jälle müüginimistus.
IIRISTELE ANTAVAD AUTASUD
Dykes" i medal-USA IIrisekasvatajate selts annav välja aastast1927
Award of Merit- alates 1999 a
John C.Wisteri 1887-1982a 

Minu iirised

Olen iiriseid pidand oma lemmikuteks juba aastaid aga 5 aastat tagasi hakkasin  neid järjest rohkem enda aeda muretsema.Esimesel aastal,kui koguma hakkasin siis algul sõprade ja tuttavate käest.Nii ongi nad minu aias nimeta sordid.Eks süües kasvab isu ja nii minu iirisehullus ka aina kasvab .
Kaks aastat tagasi tellisin esimesed uuema põlvkonna iirised Garden.ee Pidasid talve ilusti vastu ja siis tegin suurema tellimise Prantsusmaalt Cayeux"ist http://www.iris-cayeux.com/
Sel kevadel sain ka tagasilöögi-osadel prantslastel tekkis juuremädanik, ravisin mis ravisin aga 2 prantslast hukkus STRIKING JA MIGISTRI.    DAZZLING GOLD ja SECRET MELODY õnnestus päästa .Loodan, et elavad selle talve paremini üle.Suvel käisin kohalikel (Elva ümbruse)profiaednikke Arne Kähri ja Sulev Savissar külastamas ja nende iiristega tutvumas ja muidugi ostmas.S.Savisaar andis mädaniku vastu head nõu.PRITSIDA ANTIBIOOTIKUMUMI lahusega .Tänu sellele sain oma aias mädanikust lahti.Loodan , et lõplikult.Savisaarelt sain ka Epp Lepiku kuulsa seemiku millest olin juba paar aastat unistanud.Ootan kevade,t et õti näha.Oma iirisekogu olen täiendanud ka Teresa Lepikovi  ja Tiina Varjendi käest ostes Aiafoorumist Jana on mulle lahkelt jaganud.Kevadel ostsin ka mõned iirised Hansaplantist Aiasõbrast ja iirisereisilt Margus Maripuu seemikuid,Sealt sain ka uueks suveks huvi ise iiriseid tolmutada ja proovida külvata.Eks näeb kas õnnestub,aga pisiku sealt sain ja ootan kevadet.
Mõned minu sel suvel õitsend iiristest-Kõik sel suvel õitsend iiriste pildid on http://fotoalbum.ee/photos/junoiiris/sets/986151


Kõik fotod on tehtud minu aias õitsemise ajal,kataloogi pilte ei kasuta.


Iirised kevadest sügiseni
 Aprilli lõpus hakkavad õitsema esimesed sibuliirised,buhaara iirised, juno iiris- Oriental ornament,võsundiiris Zwanenburg Beauty.





















MADALAD IIRISED  (15- 30 CM)


Need hakkavad õitsema maikuus ja hilisemad juuni algul Minul on madalaid kuskil 25 ringis On vanu taluaia sorte ja uusi aretusi .Olen tellntud prantsusmaalt Cayeux"ist tellnud Garden.ee ja toodud Hollandist saanud tuttavatelt.
IRIS GERMANICA
Kõik pildid minu iiristest ,mis sel aastal õitsesid on lingi all MINU FOTOALBUM

Siin on osa minu lemmikutest.Viimane on CONJURATION Cayeux"i kollektsioonist.Kuulub maaima top 100 sisse Sai 7 koha maaimas Selle aastal õitsenutest minu suur lemmik,ka naabrid ei jõudnud ära imestada,käisid vaatamas ja pildistamas.Taim on kõrge 1m, aga õisi oli mul ühel varrel 9 tükki ja suured Kataloogi järgi ongi tal 8-12 õit..Ühelgi teisel iirisel ei ole nii suuri õisi näinud ,kahjuks ei mõõtnud .Õievarre toestasin küll, aga ju siis mitte nii korralikult, et õite raskuse all murdus ülemine osa ära,vaasis õitses ikka edasi.Ja ka lõhnas.Alumisel pildil ongi ainult 2 õit,ülemine osa toas vaasis.
Ilmad jahedaks läinud ja uutele prantslastele ehitasin sept. lõpul kuiva katuse peale.Loodan et kuivana talvituvad paremini.Täna,4 nov . panin ka kuivad lehed peale,lubati ilma jahenemist.Vanematele sortidele panin lihtsalt kuuseoksad.
 Sügistööd iiristega lõppenud selleks aastaks.
Loodan, et ei tule ilma lumeta ja külm talv nagu lubatakse.

Minu iirised talve ootamas. 
Värvirõõmsad iiriseõied on iga aia ehteks
Ilus sügispäev

No comments:

Post a Comment