Monday, January 15, 2018

SEEMNETEST MÕELDES

Täna lugedes postitatud teemat seemnetest mõtlen siin natuke oma soovidest-eelistustest pikemalt kirjutada.
Kui ausalt öelda,siis kuni tänaseni pole veel sel teemal mõelnud ja ka vanad varud veel läbi vaatamata.
Aga eks varsti tuleb hakata mõtlema ja ka seemneid varuma.
Mul on kujunenud oma kindel eelistus ja tingimused teatud taimekultuuridele - tomat,kurk,porgand ja hapenduskapsas.Teistele kultuuridele hangin varasema valmivusajaga seemneid.
Kasvuhoone on 24m2 ja seal kasvab ka 2 viinamarja.Mahutan sinna 30 tomatit +10 paprikat+2-3 kurki ja salati.Avamaa osa on jäänud vähemaks ja seal kasvab kurki,punapeeti,kapsast,kaalikas,porgand ,hernest,uba,maitserohelist, spinat.Kartuli ostan.
Seemneid olen ostnud päris erinevatest kohtadest,kui lemmikpood on Tartu avaturu väravas asuv väike seemnepood ja olen ka Seemnemaailmast tellinud.
Minu eelistus.
1.TOMAT
Kasvuhoonesse mahutan kuskil 30 taime ja kindlasti pooled peavad olema varase valmimisajaga ja ka mõned taimed erineva värvi ja kujuga(5-6 erinevat)
Minu lemmikuteks on kujunenud tugevama kestaga,mis ei kasva lõhki ja annavad rikkaliku saagi ja on haigustele vastupidavad.
Põhisortidest valin 2 erinevat,mida õnnestub osta.Kahjuks pole neid väikepakendist väga lihtne saada.
Meeldib maitse,kui ka see,et ei ole vesised.Väga saagikad.Ei ole lihatomat,aga väga hea võileivale,kuivatamiseks kuid sobib ka hoidistamiseks ning säilib koos kobaraga võetult jahedas kaua ja järelvalminuna ei kaota omadusi.Jõulude ajal sõime viimased tomatid.Kõrged sordid.
Põhisordi lemmikud,mida kasvatan igal aastal enamuses(15-20)taime
"Clarabella"F1
"Minaret"F1
"Brooklyn"F1
Lisaks nendele on kindlasti mõni uus sort 1 taimega katsetamiseks.Eelmine aasta oli selleks
"Hector"F1-Vili suur,kuid saak kesisem.Ei ole väga kõrge.Arvan,et sel aastal ei kasvata
"Malle"F1-meie aretustest üks lemmik,kuid vili kipub kiiresti lõhenema.Kasvatan ka igal aastal mõned taimed.Eriti head hoidisteks,kui õigel ajal sisse teha.Väga kõrge ja saagikas.Maitse ka meeldib,ainsaks veaks on viljade lõhenemine.
"Cherry Black"F1 on minu lemmik just maitse poolest.Taim kõrge,saagikus hea ja vili väike ja väga maitsev.
Ülejäänud 5-6 sorti vahetuvad,kuid on erivärvi ja eri suurust.Peab olema kollane,must ,roheline,ja kirjud.Neid sorte olen vahetanud aga neil on kindel koht kasvuhoones.


2.KURK
Kasvuhoonesse istutan alati 2 pikaviljalist ja ühe lühiviljalise kurgi.Teised kasvatan avamaal.
Tavaliselt kasvatan avamaale 10 taime ette ja 10 panen seemnest.See rahuldab meie perede vajadused ja jääb ülegi.Alati olen pannud kaks erinevat sorti.Peenra valmistan ette ja katan peenravaibaga,kuhu aukudesse panen taimed.Peale läheb katteloor ja kaartega kile,mille ilmade soenemisel eemaldal.Eelmine suvi kogu aeg kile ja katteloori all.
Avamaa kurgi vili peab olema minul väikesepoolne ja seest vähese seemnega.Loomulikult mõruvaba. ja mis konserveerides jääb mõnusalt krõmps.
Minu lemmikud,mida olen varieeruvalt kasvatanud ja vastavad minu ootustele.
"Adam"F1-üks kindel mida külvan
"Melody"F1
"Dirigent"F1

3.KAPSAS

Olen väga valiv just hapenduskapsa osas.Olen proovinud meilt väikepakendis saadavaid päris mitmeid,kuid kindlaks jäänud ühele.
Kasvatan veel mõned taimed varast kapsast,lillkapsast,brokolit,nuikapsast,kuid kindlat sordieelistust ei ole.Vaatan varast valmimisaega

"Krautman"F1-vastab hapenduseks minu maitsele kõige rohkem ja on lemmik

4.PORGAND

Viimase paari aasta lemmikuks on saanud "Naval",kuid kahjuks seda ei müüda väikepakis ja see seemnevaru mida Annely tellis ja jagas on kahjuks otsas.
"Bolero"F1 -olen ka rahul,kasvab hästi ja ka säilib kenasti,kuid ei ole nii mahlane kui "Naval"Kasvatasin ka eelmisel aastal lisaks" Navalile"natuke.
Selle sordi kiituseks võib õelda,et seeme ei ole puhitud ja seeme on suur,saab hõredalt kergesti külvata ka ilma prillideta.

5.PAPRIKA

olen proovinud mitmeid,kuid päris lemmikut ei ole ja rahule pole ka ühegagi jäänud.Vähe on vilju küljes 2-3 tk.ja pean seda väheseks.Või on viga minu kasvatusoskuses.
Otsin ja proovin uusi sorte.Soovitage!!

6.PUNAPEET
kindlat sordieelistust ei ole,aga kindlasti kasvatan nii ovaalse,kui pikliku viljaga sorti

7.KAALIKAS

"Kohalik sinine"-Eestimaine aretis ja mulle maitseb.Säilib hästi
"Snowball"-eelmise aasta hea leid.Seest valge,mahlane,maitsev,kuid seistes läks tuimaks ja kiuliseks.Külvan ka sel aastal koheseks tarbimiseks.Talveks et hoiusta.

Teiste aiakultuuride osas mul kindlaid eelistusi ei ole,vaatan varast saagi valmimist.
Juurviljade säilitamiseks keldris olen kasutanud suuri suhkrukotte,kuhu panen juurvilja kihiti liivaga ja kotisuule jätan väikese ava õhutamiseks.Säilivad ilusad ja ei närtsi kevadeni.
Tomateid hoidistan letšona,läheb supipõjaks,teen purustatuna lasanje jaoks,natuke kuivatan,sügavkülma viiludena karpi soola ja pipraga.  Viimased rohelised ja õrnalt värvunud lõikan koos kobaraga enne külmade saabumist kasti sisse ajalehtede vahele,kuhu panen ka 2-3 talveõuna,paremaks järelküpsemiseks - ühe kihina kasti ja jahedasse.Minul on seisnud ülihästi ja sel aastal sõime jõuludeks viimased oma värsked tomatid.
Eelmise aasta taimekasvatus
Sellised on minu sordieelistused.
Maitsed on erinevad ja ka sordieelistused,ning minu eelistatud sordid ei sobi kindlasti kõigile.Alati katsetan ka mina mõne uue sordiga või saan kelleltki maitsta ja siis otsustan,kas mulle maitseb.
Täna plaanin vaadata üle oma seemnevarud ja teha nimekiri vajaminevatest seemnetest.Kaugelgi see külviaeg enam on- eile murti ju talve selgroog!!,kuigi alles algas õige talv!
Ilusat külvamist!
.



7 comments:

  1. Äitäh kogemusi jagamast. Adamaga olen juba tuttav, aga proovin ka neid tomateid.

    ReplyDelete
  2. Ahhaa, aednikud hakkavad ärkama :D Tore ülevaade.

    ReplyDelete
  3. tänud Anne! Nii hea ülevaade...on mida õppida! :)

    ReplyDelete
  4. Tore ülevaade tõesti! Kapsast "Krautman" kiidan mina ka! :) Kuna kasvuhoonet mul enam pole ning tomateid ma ka eriti ei armasta, siis kasvatan suviti verandal neid nn kirsstomateid - neid on hea vahest niisama kommi asemel põske pista :) Kurgisortidest meeldib mulle siiani enim "Aztec"

    ReplyDelete
  5. Mulgi on välja kujunenud oma lemmikud - näiteks on kõige olulisem hernesort 'Valma'. Ilma selleta pole hernekasvatusel üldse mõtet - kõige varajasem, kõige maitsvam, lihtsalt parim.
    Tomatitest 'Malle' ja 'Tolstoi' jne jne. :)

    ReplyDelete
  6. Valma on hernestest hea küll, aga uus sort Erme on veel parem. Ja Anne, ma plaanin Navalit tellida, pean Sind siis meeles!

    ReplyDelete