Saturday, January 7, 2012

LIHTSALT NIISAMA

Varsti pool talvest läbi, meil sel aastal ei ole aga õige  talv veel alanudki. Täna üle pika aja talvemoodi ilm.Temperatuur miinuspoolel -2,1.Päeval sadas natuke lund ja korraks isegi päike pistis pilve vahelt nina välja.
Valget aega peaaegu ei näegi. Pimedas nii tööle ja koju.Olen need pikad ja pimedad õhtud lihtsalt laiselnud teleka ees ja arvutis lugenud blogisid, googeldanud iiriselehekülgedel ja lugenud. Avastanud uusi huvitavaid iirisesorte ja vaadanud pilte.
Sattusin ka lugema ja tõlkima oma üht lemmikblogi World of Irises .                      Ehk pakub see postitus ka teistele huvi, kes oma aias toimetab Roundup"iga What Is that Iris Doing??
Mul nüüd tekibki küsimus kuidas on aretatud need sordid?
Kas on kellelgi seoses Roundupi kasutamisega mingisuguseid erilisi tähelepanekuid?
Ise õnneks ei ole seda oma aias kasutanud,aga naaber pritsis oma rododendronite ümbrust ,kas siis sellest tema mõne rododendroni hukkumine?
Lugesin ja uurisin ka Roundupi kohta, hea põhjalik ülevaade oli Kaasiku Mahetalu koduleheküljel.

5 comments:

  1. Mul endal küll pole sellist negatiivset kogemust roundupiga, küll aga kasutas üks mu tuttav agronoom veel suurmajandite ajal oma kartulimaa harimiseks utali, kus seesama toimeaine. Ta pritsis kesa selle mürgiga üle ja kündis sügisel ära. Kevadel pani ta umbrohupuhtale maale kartuli. Suvel ei kasvanud sellel põllul ei umbrohi ega kartul.
    B.Blyth on mitmed korrad hoiatanud roundupi kasutamise eest iiriste kasvukohal, kuna iiriste juured on pindmised ja ei suuda sellise mürgi järel enam ühtki toitainet mullast kätte saada. Aga millega täpselt neid lahustunud värvidega sorte saadakse, ei tea, sest keemilisi mutageene, mida sordiaretuses kasutatakse, on mitmeid.

    Süsteemsetest mürkidest on mul negatiivne kogemus Bi-58-ga, mida kasutasid ohtralt kapsakasvatajad. Mina ei kasuta mürke aia-ja puuviljadel, aga mu siberlastel oli kallal trips, see on selline pisike kahjur, kes ronib lehtede sisse ja kontaktmürgid seal ei aita. Mõtlesin, et iiriseid ma ei söö ja pritsisin neid suve jooksul 2 x. Tulemuseks oli see, et nad ei õitsenud mul pea 10 aastat. Hiljem lugesin, et selle mürgi jääke leiti õuntes veel 15 aastat peale Bi kasutamist ja et ta tõepoolest pärsib õitsemist.

    Üldse olen ma nende süsteemsete mürkide suhtes äärmiselt umbusklik ja minu meelest tahetakse nende kasutamine üldse keelata. Kuidas sellele reageerivad need suured keemiakontsernid, pole muidugi veel teada, ega nad kergelt alla ei anna.

    ReplyDelete
  2. Jah, mürk on mürk ja targem oleks nende kasutamist muidugi vältida. Olen tähele pannud, et peale sissesõidutee äärte mürgitamist kasvavad seal ainult sellised taimed, mis on sügava juurestikuga - osi, puju ja takjas. Tulemus igatahes hullem kui enne pritsimist, sest enne oli ikka niidutaimi ka sees. Järelikult Muhedikul jälle õigus - mürk säilib mulla pindmistes kihtides.
    Ja veel, mul üks sõber töötab sellises asutuses, kus nad peavad oma nö objektide ümbrused Roundupiga umbrohuvabad hoidma. Mõned aastad tagasi ta avastas, et üks kuusk ikka sirgub vaatamata pritsimisele, aga sellise naljaka kasvukujuga. Ta kaevas selle välja ja tõi koju. Ja ongi täiega ebard - ebardlik kasvukuju, kängus ja küürus ja rohelise-pruunikirju, sellisena nägin seda eelmisel aastal. Mürk ei hävitanud puud täielikult, vaid rikkus ta loomuliku elu.

    ReplyDelete
  3. Kuidas Sa ikka peenraääri korras hoiad kui mürgiga. Või on kellegil hea soovitus, mida ette võtta.
    Mõtlesin, et panen õige kruusa-tsemendi segu sinna paika ja aastateks rahu majas!!
    Kui teistel pilte vaadata, siis ikka on peenra ääred super korras. Tublid olete, et ka sellele aega jääb loomise kõrval.

    ReplyDelete
  4. Ma tahtsin murust teelehte välja saada ja kasutasin ka Raundroppi.Esialgu võttis natuke pruuniks, mul hea meel, korda saan ja siis...tekkisid murule laigud. Terve suvi oli mu muru nagu pidalitõbine!Ei aidanud muud kui kevadel uus külv teha.Teinepool siiamaani korrutab, kui ma midagi pritsima hakkan, et kas jälle...
    Peenraääred teen labidaga ja lükkan mulla peenra poole. Päris aega võttev töö, aga tasub tõsiselt ära, pealegi teen seda ainult 2 korda suve jooksul.

    ReplyDelete
  5. Peenraäärte tarvis on labidas kõige parem vahend. Kui nõksu kätte saad, läheb ruttu ja tulemus on ka parem kui mürgiga, sest see kolletuv peenraserv pole sugugi nii väga ilus. Olen ju kasutanud mõlemat, aga jään ikka labidasõltlaseks.

    ReplyDelete