Wednesday, July 8, 2020

ROOSIDE HEAD JA VEAD

Minu silma läbi väike soovitud ülevaade rooside headaest ja halbadest kogemustest oma aias.
Ei hakka siin rooside klassifikatsioonist rääkima,aga minu aias kasvavad nii põõsasroose,floribundroose,inglise roose, pinnakatteroose,teehübriidroose ,1 roniroos(FLAMMENTANTZ),Kanada roose kui ka nn üks kingitud Maxima roos(nagu arvata võib,oli tegu hoopis teise sordiga mis sildil)aga mulle ta meeldib ja kingitus on kingitus.
Vastavalt kus mul roosid kasvavad kas üksikult murus(sinna valin madalamad ja väiksema kasvuga roosid) või peenras,kus eelistan nii madalamaid kui kõrgemaid põõsasroose koos.
Meeldivad just ilma toestust vajavad tugevad roosid,kes jõuavad oma õiekobaraid kanda.
Suur pettumus oli mul Kanada roosidega,varred peened ja peale vihma kõik lääbakil maas.Vajavad toestamist.Minema neid ei viska,aga vaimustatud ka ei ole,kuigi talvitumine neil hea.Rohkem ei muretse ja ei soovita.
Kanada roos Morden Ruby peale väikest vihma lääbakil.Ka Raubitter parem ei ole.
Kanada roos "Raubitter"
Raubritten ja Morden Ruby peale väikest vihma

Üksikult murus seisavad nii floribundroosid , teehübriidroosid ,inglise roosd,kuigi suure vihmaga nad ka vajuvad oma õie raskuse all looka.
JUBILEE SELEBRATION-Austin 2002a minu lemmik.
JUBILEE SELEBRATION-Austin 2002a-pildistamisels lasku või kõhuli

Sortidest siin ja nendega olen rahul,nii õitsemise kui seismise üle.DOMAINE ST-JEAN BEAUREGARD ,EUROREANA ,ROSEMOOR ,EUROREANA,KOSMOS,vana hea ,minu aias samal kohal 30 aastat kasvav SONJA,ASTRID LINDGREN,MÕRSJAROOS PEPPERMINT TWIST,AUGUSTA LUISE,AUSTRIANA ,LEONARDO da VINCI ja RED LEONARDO DA VINCI 

Suures roosipeenras kõiki sorte üles lugema ei hakka kuid eelistus on kindel-imeliselt õitsev ja vihmas hästi seisev ning ideaalselt talvituv HANS GÖNEWEIN ROSE - Tantau 2009a roos ,ROSARIO - Tantau 1993a,ANGELA - Kodres 1984a.Paremaid ja võimsamaid annab otsida.
ROSARIO - Tantau 1993
HANS GÖNEWEIN ROSE - Tantau 2009a

Peenras eespool kasvavad NOSTALGIE- Tantau 1995a ja Sexy Rexy is olen täielikult pettunud.Esimesed paar aastat taimed ilusad elujõulised,talvitumisega pole probleemi olnud,kuid iga aastaga jääb põõsas väiksemaks ja õitsemine nigelaks.Minul kuskil 6-7 aastat vanad ja plaanis nad välja juurida.Ei istu kohe üldse.
Pinnakatteroosidest on mul tegelikult hoopis sooloroosina üksikult murus võrratu RODY- Tantau 1994,a ja SORRENTO  -Noack 2005 2 tl,kes õitsevad ilmade lubamisel kuni jõuludeni.
RODY- Tantau 1994,a 
SORRENTO  -Noack 2005
30 aastat vana FLAMMENTANTZ

Lõpetuseks ei saa mööda ka minu Maxima punasest roosist ,mis osutus minu lemmikroosaks ja õitseb täiega.Pidi olema madal,kuid tundub kas kõrge põõsasroos või lausa roniroos.Aia najale panin toetuma.2 aastat vana.



On ka pargiroose tiigi äärse metsa servas.



Lõpetuseks minu lemmikud aias-HANS GÖNEWEIN ROSE ,ROSARIO,RODY,LEONARDO da VINCI ja RED LEONARDO DA VINCI ja .DOMAINE ST-JEAN BEAUREGARD 

4 comments:

  1. maxima roos on tõesti väga armas roosa aga Flammentantz on sedavõrd võimas ja imeline, et esmanägemisel võttis lausa kiljuma :) Kahju, et kanada roosid lamanduvad, just pidasin plaani järgmisel aastal mõned soetada :(

    ReplyDelete
  2. Aitäh asjaliku tutvustuse eest. Niivõrd kui mul endal kokkulangevust on sortide osas, võin kinnitada ka käitumise sarnasust. Täpselt samuti Flammentanz on ka juba arvata 30 aastane, Sexy-Rexy ja Nostalgie on väikeseks jäänud. Kanada roosidest mul ainult John Davis, lootsin, et natukene roniks aiavärava otsale aga on hoopis üsna kehva elujõuga põõsas. Roosa Leonardo da Vinci üks talv alles olnud ja näeb praegu väga hea välja. Aprikola on küll väga terve ja õierohke ja ei ole aastatega kuigivõrd kehvemaks jäänud. Ka H.Chr, Andersen suudab ikka kasvatada kõrgeid õievarsi muinasjutupunaste kauasäilivate õitega. Niipalju olen eeltööd suutnud teha, et mul vihmakartlike õitega sorte ei ole. Pinnakatjad on alles väga uued ja kommentaare ei oska anda. Eyes seeriast on osutund väga tubliks Eyes on me - kolmas aasta ja lakkamatu õitsemine mitu kuud.

    ReplyDelete
  3. Kas sulle väikeseõielised, nagu Sweet Pretty, Tommelise jt. ei meeldi?
    Minu aeda tulid nad paar-kolm aastat tagasi ja nad väga meeldivad. Ja tänavu on vist kõik roosiomanikud rahul - hea talvitumine ja lopsakas kasv ning rikkalik õitsemine.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meeldivad küll,hetkel ei ole neile kohta,aga NOSTALGIE ja SEXY REXSY plaanis välja juurida ja sinna asemele oligi plaan paar väikeseõielist istutada.Aitäh pakkumise üle

      Delete