Monday, September 4, 2017

PÕHJA NORRA JA LOFOODID 3osa

TROMSO-kutsutakse ka Põhjamaade Pariisiks
Teel Tromsosse mäed suuremad ja enamustel tipud pilvedes ja lumised.
Hommikul temp.+4C ilus karge,mis päeva edenedes tõuseb +8C ja aeg-ajalt piilub pilvede vahelt päike.
Tee kulgeb maaliliste fjordige ja taevani ulatuvate mägede vahel . Giidi jutu järgi on nii mägede keskmine kõrgus 1200m ja fjordide sügavus samuti 1200m,nii et suured kruuiisilaevad saavad probleemideta randuda.Aina rohkem läbime teed tunnelites ja üle sildade.Käib pidev uute tunnelite ehitus.
Sõidame mööda fjordi äärt ning maastik vaheldub nagu kinolinal,ühestki hetkest ei raatsi loobuda.Järjest rohkem klõpsuvad fotokad,käib kõva "tulistamine"sarivõtetel.Nii mõnelgi oli vaja Tromsos uus mälukaart soetada,mina ettenägelikult võtsin 2 korralikku mälukaarti kaasa.
Tromso -linn mis asub Tromsoya saarel, 500km polaarjoonest põhja pool,kus kliima tänu Golfi hoovusele ei ole eriti karm.
Linn ise paikneb 10 km saarel,mida ühendab maismaaga kilomeetrine ja 50 m kõrgune sild.
Tromsos asuvad maailma kõige põhjapooseim ülikool,botaanikaaed,planetaarium.On virmaliste linn,kuid meil virmaliste nägemiseks liialt varane aeg.Virmalised pidid alustama kuskil oktoobris,kuid virmaliste šõust me ka ilma ei jäänud,sest on mõeldud turistidele.Nautisime tunnist virmaliste šõud Tromso planetaariumis.
Seal asub ka kõige põhjapoolsem katedraal - Arktika katrdraal,mis on kolmnurkse kujuga,mida peetakse Norra arhidektuuri tippteoseks.Sees ilusa virtaaziga ja sai ka süüdatud küünal kõige põhjapoolsemas katedraalis.
Sõitsime köisraudteel 420 m mäe tippu,et nautida vaadet kogu linnale ja mägedele,fjorfidele.
Külastasime ka kõige põhjapoolsemat botaanikaaeda ja seal oli mida vaadata-suuri puid põõsaid ei olnud ja "pisimudru" ikka tohutult.Väga suur kivirike,emajuurte ja priimulate kollektsioon.Pojengid alles täisõites.Sinna oleks tahtnud kauemaks jääda,kasvõi kogu ööks,sest botaanikaaed oli avatud ööpäevaringselt.
Õhtul jalutasime linnas ja käisime fjordiäärses restoranis " Kaia"vaalapraadi söömas-maitseelamus missugune!

Sild Tromsosse
Arktika katedraal
Katedraali sisevaade
selle "kopsikuga" sõitsime 420 m kõrgusele mäele mööda köisraudteed
Vaade linnale 420 kõrguselt
vaade mägedele ja ladusin ka ise väikese torni kõrgustes
Tromso planetaarium
emajuurte kollektsioon botaanikaaias
erinevad kivirikud
oli alles kõrvikpriimulate sorte,siit läheb veel read edasi kõrgemal,kahju et ei õitsenud enam
Hilisemad sordid täisõites
Pojengid veel alustasid õitsemist
Puust toomkirik kesklinnas
Vaalapraad fjordiäärses restoranis valge veiniga
Järgneb..

1. Põhjamaine ilu on lausa hingemattev. Kuidas vaalapraad maitses ?

Replies
    1. Hästi,meenutas natuke veiseliha medium küpsusastmes,kui ei oleks teadnud.

Delete
  2. Neil on teistmoodi ja pehmemad talved kui meil. Saavad alpinaariumis kasvatada palju selliseid asju mida meil ei saa.

3. Need maailmaääre reisid annavad ikka vapustavalt võimsa ja unustamatu elamuse.