Saturday, January 18, 2020

SEEMNETE KÜLVAMINE

Olen teinud nii kevadkülvi,sügiskülvi kui ka talikülvi ja  isekülv on veel eriti armas minu arvates.
Natuke oma külvidest täiesti isikliku kogemuse põhjal.Mõtlesin et panen siia kirja oma katsetused erinevate taimegruppigega.
Külvamisega on olnud nii õnnestumisi,kui ebaõnnestumisi.
Kevadkülve olen teinud juba lapsepõlvest saadik,algul emaga ja hiljem ise ja on üks õnnestunumaid külvamise liike,väga alt ei ole läinud.
Sügis- ja talikülve olen teinud viimastel aastatel ja järjest rohkem meeldib see katsetamine.Suureks abimeheks on olnud R.Terase raamat "Seemnest suureks" ja olen ka netiavarustest uurinud kui mõne uue seemneliigi külvi alustan.Siin on ebaõnnestumisi olnud omajagu,aga nii õpin.
Kõige lihtsam on muidugi isekülv,kui seemed lasta valmida.
Tähtis on õige külviaeg ja ka kas seemned vajavad külvieelset töötlemist.Mina olen kasutanud seemnete külvamisel -leotamist,stratifitseerimist ja eelnine aasta ka opuntia seemnete puhul skarifitseerimist.
Olen mitmeid aastaid külvi kohta pidanud arvestust ja teinud märkmeid.


1.STRATIFITSEERIMINE-seemnetel külma andmine,kas lühemat või pikemat aega.Seda olen kasutanud nii sügiskülvide kui talikülvide puhul ,külvatud seemnepotid jäävad minul tavaliselt kasvuhoonesse talveks,mõned ka õue.

Helleboruse seemned tellis naabrinaine ja ei julgenud ise külvi ette võtta,pidime taimi siis jagama kui ikka õnnestub seemnekülv.Seemned tellitud Barnhavenist-9 sorti tema valikul
Selle aasta lumerooside külv juba õues idaneb
Talikülvi potid kaetud võrguga 
Seal idanevad Ennolt saadud põõsaspojengi seemned.Pojengidest olen katsetanud Helvelt saadud Lagodehhi pojengiga ja õnnestus.Külvasin kohe värskelt saadud seemned ja panin potiga põõsa alla.Vajab pikka idanemisperioodi-2 talve.Vägemalt minul idanesid ideaalselt peale kahte talve potisolekut.

2.SKARIFITSEERIMINE-seemnete kriimustamine või sisselõike tegemine.Seda olen kasutanud opuntia suuremate seemnete puhul enne külvi,siiani olen neid peene viili peal natuke viilinud,kuni on paksem kest läbi.Kiirendab idanemist.Selle aasta kaktuste külv ootab veel ees.Opuntia seemneid viilisin ja siis leotasin 5 tundi leiges lilla lahuses ja idanesid kiiremini .Esimene tärkas 2 nädalat peale külvi ja teised riburada järgi.

3.LEOTAMINE-suuremaid seemneid olen leotanud nõrgas kaaliumpergmanganaadi lahuses mõnest tunnist kuni ööpäevani suuremate seemnete puhuk(uba, hernes)
opuntia seemned eelnevalt viilitud ja siis 5 tundi leotatud
Külvide kiirendamiseks ja niiskuse hoidmiseks kuni tärkamiseni olen kasutanud nii minigrippkotte kui ka katnud kilega.Hallitust pole täheldanud.

Kasutaimede külvi olen teinud suht varakult,et saada varasemat saaki,peale tärkamist olen kasutanud ka oma kombineeritud taimelampi koos fooliumiga ja siiani ilusti toiminud,seni kuni ei saa veel kasvuhoonesse viia.Esimesel võimalusel viin taimed kasvuhoonesse.Foolium peegeldab valguse rohkem ühtlaselt laiali.

Rodode külvi puhul olen kasutanud peeneks lõigatud sammalt ja külvan seemne sambla vahele ja ei kata.Külvi olen teinud jaanuari lõpus või veebruari algul,idanemine pikk 1-1.5 kuud.Iganevad soojas ja valges kile all.Selle aasta kül veel tegemata,aga plaanis paarilt sordilt sai meemet korjatud.


värskelt tärganud
Täna tegin veel viimase talikülvi,peamiselt priimulad,osad juba kasvuhoones üleval,vaata et pikeerimist ei taha.
Kahe viimasel pildil novembrikülv,tärkamine erineval tasemel,kuigi tingimused samad
Eelmise aasta iirisekülv kevadel,külvanud olen septembris,nemad tahavad pikka külmaperioodi.

Kaktuste külvist olen juba siin juttu teinud ja seda saab veel siit vaadata-KAKTUSTE KÜLV


ILUSAT JA ÕNNESTUNUD UUT KEVADKÜLVI KÕIGILE,vasrti peab hakkama juba seemnete soetamisele mõtlema-kaugel see külviaeg enam on!

3 comments:

  1. Mul ka mõnes potis juba rohelist paistab, aga tõenäoliselt nad võivad veel hingusele minna. Oleneb mis ilm teeb. Tuppa ka vara neid jaanuaris tirida. Edu!

    ReplyDelete
  2. Põnev see eluletärkamine.

    ReplyDelete
  3. Tõeline rohenäpp oled!

    ReplyDelete