Monday, November 19, 2012

IB - RÜHMA IIRISED

TANTRUM (Keppel 1996a)

IB-(Intermediate Bearded) keskmisekasvulised iirised .
Vihmaste ja sompus ilmadega ei taha enam midagi väljas teha ja õigemini peaks nagu kõik vajalik tehtud ka olema.Nii ma siis tegelesin meeldivamate asjadega.
Korrastasin eile oma iiriste nimekirju ja grupeerisin nimekirjad(MDB,IB,TB).Üllatavalt palju sain endal IB grupi iiriseid.Selle grupi iiriseid leidub meil aedades vähem, kui madalaid ja kõrgeid iiriseid.On jäänud kuidagi teiste varju.Juba kevadel näitasin nende ilu piltidel,aga arvan,et ka siis jäid nad kuidagi teiste vahele.Minu jaoks on nad väga erilisel kohal ja nüüd tahan neid siin eraldi IB grupina  esile tõsta.Mul on vanu ajaloolisi (DOROTHEA.1901A )ja uusi (SYNERGY 2003 a.HULA HANDS 2004a )IB iiriseid.Enamus õitsesid sel aastal (Vaata pilte IKKA AINULT IIRISED 1,2,3,4,6)ja osad ootavad oma õitsemist järgmisel aastal.Kolm viimast sorti sain Inglismaalt kingituseks.Loodan,et ka nemad ilusti talvituvad ja pakuvad õiteilu kevadel.
Viimasel paaril kolmel aastal olen neid tedlikult juurde muretsenud.Õitsevad nad ju kohe peale madalakasvulisi (MDB) ja enne kõrgeid(TB).Nii jätkub õisi pidevalt,on  üleminekuks madalamate iiriste õitsemise ja kõrgete iiriste õitsemise vahel. IB on madalama kasvuga (30-70 cm).Nii ei ole ka neid vaja toestada  suurte vihmade ja tuulega.Taimed on kompaktsed ja jõulised.Alati ilusti püsti ja õisi on  õievarrel 3-4.
Uuematel sortidel on ka õied suuremad ja värvikirevamad.
LUNAR FROST (Keppel 1995a)
1.BATIK
2.GURU
3.HONEY GLAZED
4.RARE EDITION 
5.VAMP
6. TANTRUM
7.CORNISH 
8.RED ORCHID 
9.MAROON CAPER 
10.MR HORACE DARWIN 
11.DOROTHEA 
12.NON TOCCARAMI 
13.DELIRIUM 
                                                                                       
14.AMEILA BEDEILA 
15.ASK ALMA 
16.BALLYCASTLE 
17.BISTRO 
18.BROADWAY BABY 
19.FIREBUG
20.LUNAR FROST 
21.MISTIGRI 
22.PETIT NUAGE
23.RED ZINGER 
24.SYNERGY 
25.APACHE WARRIOR
26.OCTOBR STROM 
27.CANDY ROCK
28.HULA HANDS
Selline siis on minu nimekiri IB sortidest,lisaks veel 3-4 sorti,kelle õis ei vasta sordile.
Järjest rohkem on nad mulle hakanud meeldima ja nii ma olengi endale selle iiristegrupi ilu ja võlu avastanud. Kuigi jah õied on neil natuke ikka väiksemad,kui TB rühma omadel,aga uuematel sortidel ei olegi enam õiesuuruse vahet eriti märgata.Müüginimekirjades on nende valik tagasihoidlikum.
LUNAR FROST-eelmisel aastal istutatud ja õisi palju ja suured
DOROTHEA-(Caparne 1901a)-kahvatu sinililla



























2 comments:

  1. IB-d on tõesti kaunid ja väga korrektse olemisega. Aga ma olen vaadanud, et neid peaks TB-dest eemal hoidma. Õie suurused on siiski nii erinevad, et nad kaovad kõrgete hulgas lihtsalt ära

    ReplyDelete
  2. Mulle ka meeldivad need keskmised mida tuul nii kergesti ümber ei lükka.

    ReplyDelete